Η πρόταση της Ηράκλειας Πρωτοβουλίας για τον στρατηγικό σχεδιασμό του Δήμου Ηρακλείου, που κατατέθηκε την 1η Σεπτεμβρίου 2020, στο κεφάλαιο «Έκταση του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης» περιλαμβάνει τα εξής:
«Κορυφαίο καθήκον του Δήμου Ηρακλείου κατά την τρέχουσα θητεία των αιρετών οργάνων του (1.9.2019 – 31.12.2023) είναι η διασφάλιση της επωφελούς για την πόλη και τους δημότες αξιοποίησης της έκτασης, που θα απελευθερωθεί μετά την παύση της λειτουργίας του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης». Είναι θετικό ότι έχει ήδη ανατεθεί σχετική μελέτη, όμως εμάς, Δήμαρχο και Δημοτικό Συμβούλιο, βαρύνει η διατύπωση προτάσεων για το καθεστώς λειτουργίας και τις χρήσεις γης και η διεκδίκηση της εφαρμογής των.
Ως μία πρώτη συμβολή στον διάλογο επαναφέρομε την πρόταση του Δήμου μας για το Ρυθμιστικό Σχέδιο Ηρακλείου, που ουδέποτε θεσμοθετήθηκε. Περιλαμβάνεται στην απόφαση με αρ. 202/26.03.2013 του Δημοτικού Συμβουλίου, μετά από εισήγηση του τότε Αντιδημάρχου Πολεοδομίας, Μανόλη Βασιλάκη, για την οποία είχε συνεργασθεί με εκπροσώπους φορέων της πόλης. Το Δημοτικό Συμβούλιο αφού συμφωνεί με τη μεταφορά του αεροδρομίου στο Καστέλλι αποδέχεται την παρακάτω πρόταση:
«Στη θέση του αεροδρομίου και των στρατιωτικών μονάδων προτείνεται εκτός από την εγκατάσταση χρήσεων μητροπολιτικού κέντρου και η ίδρυση ενός επιχειρηματικού πάρκου που θα λειτουργήσει ως χώρος διάχυσης τεχνογνωσίας και θα περιλαμβάνει :
- Χώρους για στέγαση μικρών επιχειρήσεων στα υφιστάμενα κτήρια
- Μικρά ξενοδοχεία – εστιατόρια
- Κτήρια αποθηκών (logistics)
- Μικρό συνεδριακό κέντρο
- Εκθεσιακό κέντρο-
- Κτήρια με πολιτιστικές χρήσεις
- Πράσινο και
- θα είναι συνδεδεμένο με τη Βιομηχανική Περιοχή».
Η πρόταση της μελετητικής ομάδας των κ. κ. Σπύρου Τσαγκαράτου και Άννας Μπιτσακάκη, που προβλέπει την κατανομή των χρήσεων γης ως εξής:
- πράσινο: 30%
- διπλή ανάπλαση: 20%
- τουριστική ανάπτυξη: 20%
- ζώνη καινοτομίας – τεχνολογικό πάρκο: 15%
- εμπόριο – εκθέσεις: 15%
καλύπτει σε μεγάλο βαθμό την πρότασή μας, την αποδεχόμαστε με την ευχή να αυξηθεί η έκταση που θα παραχωρηθεί στη ζώνη καινοτομίας.
Η πρότασή μας προβλέπει τη στέγαση μικρών επιχειρήσεων στα υφιστάμενα κτήρια, εισηγείται, επομένως, τη διατήρηση και αξιοποίηση των υφιστάμενων κτηρίων, ένα ζήτημα, επί του οποίου πρέπει να πάρουν θέση οι μελετητές στο επόμενο στάδιο της μελέτης και στη συνέχεια και το Δημοτικό Συμβούλιο. Για μας είναι θέμα οικονομίας και οικολογίας να μην κατεδαφιστούν κτήρια, που δεν έχουν κλείσει τον κύκλο της ζωής τους.
Η «διπλή ανάπλαση», η δυνατότητα δηλαδή ανταλλαγής ενός χώρου σε οποιοδήποτε σημείο του Δήμου, που έχει χαρακτηρισθεί από το σχέδιο πόλης ως πράσινο, με οικοδομήσιμο οικόπεδο εντός της έκτασης του αεροδρομίου, αποτελεί μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα πρόταση των μελετητών: αν υλοποιηθεί, θα διευκολύνει τη δημιουργία πάρκων σ’ όλη την έκταση του Δήμου, η ανάπλαση θα επεκταθεί σ’ ολόκληρη την πόλη.
Το παράδειγμα, που ανέφεραν, της ανταλλαγής του γηπέδου του ΟΦΗ στα Καμίνια με έκταση εντός του αεροδρομίου, δείχνει τις δυνατότητες που μπορεί να προσφέρει η διπλή ανάπλαση: αν υλοποιηθεί, τα πυκνοδομημένα Καμίνια θα αποκτήσουν έναν πνεύμονα πρασίνου και ο ΟΦΗ ένα σύγχρονο γήπεδο, που θα ωφελήσει τον Όμιλο αλλά και την πόλη, καθώς θα ανεβάσει το επίπεδο των αθλητικών υποδομών της.
Συμφωνούμε επομένως, μετ’ επαίνων, στην πρόταση για τη διπλή ανάπλαση και ευχόμαστε να μπορέσει να υλοποιηθεί.